بررسی جایگاه زن در ترانه های ابراهیم منصفی(رامی)

نویسنده

چکیده مقاله:

بدون شک یکی از مهم ترین شخصیت هایی که در کشف وسپس معرفی ترانه های محلی هرمزگان گام برداشته، ابراهیم منصفی است. منصفی با صدایی گرم و تسلط فنی قابل توجه، نغمه هایی ساده و باب طبع مردم را همراه با اشعاری که بنابر باورهای رایج، "سادگی روستایی" داشتند، اجرا کرد و خیلی زود به شهرت ومحبوبیت در بین مردم هرمزگان رسید. ترانه های رامی در بین مردم با اینکه نزدیک به پانزده سال از مرگ او می گذرد(1324-1376) با تمامی سادگی و برخی از اَشکال کاملاً پیش پا افتاده فرهنگ عامه،در بین مردم همچنان از ماندگاری و محبوبیت خاصی برخوردارند و دقیقاً به سبب غنای عاطفی ِ تا ثیرشان در ما تا به این حد رواج عمومی یافته اند. این غنای فرهنگی دائماً بر سرشت اجتماعی هویت و لذتهای مان صحه می گذارد و تکانه ای به سمت واقعیت را ایجاد و در عین حال مهار می کند. این مقاله قصد دارد با اشاره به جایگاه زن در آثار بزرگان ادبیات ایران و  بررسی ساختار ترانه به نقش زن در ترانه های ابراهیم منصفی بپردازد و ویژگیهای زنانه آنها رابرشمرد.

برای دانلود باید عضویت طلایی داشته باشید

برای دانلود متن کامل این مقاله و بیش از 32 میلیون مقاله دیگر ابتدا ثبت نام کنید

اگر عضو سایت هستید لطفا وارد حساب کاربری خود شوید

منابع مشابه

بررسی جایگاه مقام ابراهیم در مناسک حج

مقام ابراهیم، از «آیات بینات» و از جمله مسائل مهم در مناسک حج است‌که علما و دانشمندان در این زمینه بررسی و تحقیق بسیار کرده‌اند. با توجه به دلایل مشهود، هنگامی که ابراهیم نبی خانة کعبه و دیوارهایش را بالا می‌برد، وقتی دستش به آن نرسید، قطعه سنگی را زیر پایش قرار داد و نشان پای ایشان بر آن باقی ماند. آن حضرت، همچنین هنگام پند و اندرزِ مردم روی آن سنگ می‌ایستاد. دیدگاه‌های متفاوتی دربارة مع...

متن کامل

جایگاه زن در هنر ساسانی

در فرهنگ ایران زمین، زن نماد مهر و عشق، سازندگی و باروری به شمار می‌رود. کشف صدها تندیسه از حفریات باستان‌شناسی در شوش، تپه سراب کرمانشاه، تورنگ تپه و سایر نقاط ایران و به دنبال آن پرستش ایزد‌بانوانی چون «سپندارمذ»، «نانایا» و «اَناهیتا» در طول تاریخ بیانگر بزرگداشت و ارج‌گذاری به زن، نیروهای سازنده و زندگی‌بخش او بوده است. خوشبختانه باورهای نیکو و مقدس در بستر تاریخ هرگز زادگاه خود را فراموش نم...

متن کامل

نشانه شناختی تصویر زن در سینمای ابراهیم حاتمی کیا

پژوهش حاضر با هدف نشانه شناختی تصویر زن در سینمای ابراهیم حاتمی کیا انجام شده است. فیلم های مورد بررسی چهار فیلم دیده بان، بوی پیراهن یوسف، روبان قرمز و دعوت، از شانزده فیلمی است که این فیلم ساز از 1365 تاکنون در چهار دور? جنگ، سازندگی، اصلاحات و اصولگرایی ساخته است. داده ها با استفاده از روش نشانه شناسی به صورت کیفی به دست آمده‌اند. نتایج پژوهش حاکی از آن است که زنان در فیلم‌های اولیه حاتمی‌کی...

متن کامل

منابع من

با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید

ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده

{@ msg_add @}


عنوان ژورنال

دوره 2  شماره 3

صفحات  72- 84

تاریخ انتشار 2012-06

با دنبال کردن یک ژورنال هنگامی که شماره جدید این ژورنال منتشر می شود به شما از طریق ایمیل اطلاع داده می شود.

کلمات کلیدی

کلمات کلیدی برای این مقاله ارائه نشده است

میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com

copyright © 2015-2023